مرحوم «فخر المحققین» در كتاب «ایضاح» ادعا كرده كه حرمت سحر و جادو از ضروریات دین اسلام است و هر كه جادو را حلال بداند كافر است.

 سحر و جادو از نگاه قرآن كریم:
بر اساس آیات قرآن، سحر و جادو واقعیت داشته و در این عالم وجود دارد همچون سایر قواعد و قوانینی كه خداوند در این عالم قرار داده البته باید دانست كه سحر جادو و دارای محدودیت های بسیاری است كه در شرایط خاص واقع می شود وآنچه كه امروزه مردم از موارد سحر گمان می كنند، جز خیال چیز دیگری نیست.

شهید اول و شهید ثانى(رحمه الله) در كتاب هاى دروس و مسالك خود ادعا كرده اند كه هر كس سحر و جادو را حلال بداند باید كشته شود.

شیخ انصارى(ره) در كتاب مكاسب گفته است كه هر چند ما مطمئن به اجماع علما در این خصوص نیستیم، ولى ادعاى ضرورى دین از چیزهایى است كه ما مطمئن به حرمت این عمل مى شویم و علما در همه اعصار بر حرمت جادو و جادوگرى اتفاق داشته اند.

با بیان این موارد مسلّم شد كه سحر در اسلام حرام است، اما این كه آیا به طور مطلق حرام است یا بعضى جاها استثنا شده، ظاهراً آن گونه سحر كه براى مقاصد درست به كار گرفته مى شود مثل پیدا كردن گم شده یا بقاى عمارت یا فتح سرزمین كفر جایز است، به خصوص باطل كردن سحر با سحر جایز مى باشد.

كلینى نقل مى كند كه عیسى بن شقفى نزد امام صادق(ع) آمد و عرض كرد: حرفه من سحر بودن و در برابر آن مزد مى گرفته ام و مخارج زندگى ام نیز از همین راه تأمین مى شده است، با همین درآمد حج نیز گزارده ام، ولى اكنون آن را ترك كرده و توبه نموده ام. آیا براى من راه نجاتى هست؟

امام(ع) فرمودند: عقده سحر را بگشا، ولى گره جادوگرى مزن.

این حدیث و امثال آن به روشنى دلالت مى كند بر این كه یاد گرفتن سحر یا عمل سحر براى باطل كردن آن بدون اشكال بوده و جایزاست.

بسیار سفارش شده كه برای مقابله با سحر و جادو باید از ادعیه ماثوره (ادعیه ای كه از طرف اهل البیت به ما رسیده) و آیات قرآن همچون سوره های معوذتین (ناس و فلق) استفاده كرد.

منبع:

درگاه پاسخگویی به مسائل دینی

پایگاه اینترنتی سراج

كتب بحارالانوار، اصول كافی و مفاتیح‌الجنان

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 28 اردیبهشت 1389    | توسط: سیدسالار سیدمومن    | طبقه بندی: سحر،     |
نظرات()